sunnuntai 18. joulukuuta 2011

Äitiyslomalla

Kiirusta on lomalaisella pitänyt. :D En ole juuri omassa enkä kyllä muidenkaan blogeissa pyörähdellyt. Joulusiivot ja muut valmistelut ovat vieneet aika paljon aikaa ja voimia. Joulufiilis on ollut vielä aika lailla kadoksissa, osuutensa on varmaan myös ainaisella vesisateella ja lämpöasteilla. Kotiin olen laitellut jouluisia juttuja sinne tänne, kuusi on tuotu olohuoneeseen odottamaan koristelua ja piparitehdas on pyörinyt jo pariin otteeseen.

Tänä viikonloppuna juhlittiin myös mieheni vanhimman tytön kastejuhlaan. Häntä ei ole kastettu vauvana ja nyt tänä syksynä hän itse teki päätöksen liittyä kirkon jäseneksi. Minulla oli suuri kunnia päästä tämän nuoren neidin kummitädiksi. <3 Itse tilaisuus oli kaunis ja koskettava. Oman koskettavuutensa tietenkin toi nuoren oma päätös liittyä kirkkoon ja halu saada kaste. Minä autoin myös juhlavalmisteluissa leipomalla mm. täytekakun tytön toiveiden mukaan.



Kävin aikaisemmalla lääkärikäynnillä viikko sitten, kun terkka ei oikeen osannut siitä asennosta ja koosta sanoa. Sintti oli ja on edelleen puhtaasti perätilassa. Painoarvio viikko sitten oli 2,5-2,6 kg, joka vastaa pari viikkoa isompaa kuin mitä mulla on raskausviikkoja. Laskettuna aikana paino olisi tuon arvion mukaan 4,2-4,3 kiloa. Näiden perusteella lääkäri laittoi lähetteen äitiyspolille ja sainkin sieltä jo ajan tammikuun alkuun tarkastukseen ja mahdolliseen ulkokääntöyritykseen. Vähän ajatus ulkokäännöstä jännittää ja olen myös skeptinen, koska vain noin joka toinen kääntöyritys onnistuu. Toisaalta myös vauvan koko mietityttää. Jos hän on ihan reippaan kokoinen, kääntyminen tietysti on hankalampaa mitä pidemmälle mennään. Olen myös paljon miettinyt tulevaa synnytystä. Aiemmin olen ollut täysin perätilasynnytyksen kannalla, koska ajatuskin keisarinleikkauksesta hirvittää. Ihan kamalan kokoista vauvaa en kyllä peppu edellä synnyttäisi eikä toki sellaiseen lääkäritkään anna ryhtyä. Ristiriitaisin ja melko odottavaisin fiiliksin täällä siis ollaan. Parastahan olisi, jos jätkä tajuaisi ihan itse heittää voltin. Sitä odotellessa. :)

Nyt täytyy mennä jatkamaan hommia. Oikein hyviä vointeja ja joulun odotusta kaikille!

3 kommenttia:

  1. Oi, onnea kummitädille :)! Vallan ihanat tarjoilut ja tuo kakku on hieno! Mitä laitoit sisälle?

    No voi Sinttiä, jospa vielä heittäisi voltin!bd peukut pystyssä! Mulla kaikki neljä syntyneet sektiolla ahtaan lantion vuoksi, ei se niin kamala vaihtoehto ole :). Mutta ymmärrän jännityksen toki!

    LÄmmin hali!

    t.Minna :)

    VastaaPoista
  2. Onnea kummitädille!

    Meillä kakkonen syntynyt sektiolla, tehtiin silloin hätäsektio eli nukutuksessa. Toivuin tosi nopeasti, joten ei se ihan kamala synnyttämistapa ole :) Toivotaan kuitenkin, että sintti ymmärtäisin heittää voltin ;) Täällä meillä ei kääntämistä edes yritetä ja perätilavauvat leikataan automaattisesti.

    VastaaPoista
  3. Minna: Kiitos! Ja ihana kuulla susta! Kakun sisällä on mansikkamoussea, banaania ja kerma-rahkaseosta neidin toiveiden mukaisesti. Päällä maitosuklaakuorrutus ja risti on tehty valkosuklaalla.

    Moni on sanonut tuosta sektiosta samaa. Itse kun on synnyttänyt kaikki alateitse ja toipunut todella nopeasti, niin siinä mielessä sektio vähän pelottaa. Minä kun olen niin toimelias, ei luonteenlaadulle sovi rennosti ottaminen minkään leikkauksen jälkeen kovin pitkään. :D Mutta toki tärkeintä on, että vauva syntyy turvallisimmalla mahdollisella tavalla.

    Halirutistus takas!

    Terhi: Kiitos! <3 Kiva kuulla, että sektiostakin voi toipua nopeasti. Mä olen ehkä enemmän kuullut niitä kauhutarinoita pitkistä toipumisajoista ja kovista kivuista. Tuo kääntäminen mietityttää oikeasti, koska onnistumisprosentti on mielestäni kuitenkin suhteellisen pieni. Täällä lantio kuvataan ja mitataan ja sitä suhteutetaan vauvan kokoon ja suunnitellaan yhdessä äidin kanssa synnytystapaa. Itse olen sitä mieltä, että jos lääkärit luvan antavat, niin lähden perätilasynnytystä yrittämään. On kuulemma kaikista tarkkailluin synnytys ja heti on täysi sektiovalmius, jos jotain menee pieleen. Mutta näihin päätöksiin vaikuttaa niin moni asia, että täytyy vain mennä avoimin mielin ja katsoa mitä tuleman pitää.

    VastaaPoista

Iloa tuot, jos viestin mulle suot! <3